Posters zijn populair.

stockvault-work-for-students134475

Iedereen heeft het ooit wel eens gezien, je loopt op straat en ziet opeens een poster hangen.
De vraag is dan of de poster je aandacht trekt of juist niet, daarom is het heel belangrijk dat de poster opvalt. Nadat je de poster specifieker gaat bekijken wil je wel weten waar het over gaat, je wilt niet een heel verhaal lezen dus je zoekt een beetje naar interessante woorden die erop staan, verhaal te lang? Loop dan maar verder…

Een poster moet communiceren

Je wilt natuurlijk geen poster die de boodschap verkeerd of helemaal niet overbrengt.
Dan kan je net zo goed geen poster ophangen. Mensen geven maar één blik naar je poster en willen in die ene blik weten of het hun interesseert of aanspreekt.
Als de poster dat doet, heb je een grote kans dat men de poster goed gaat bestuderen in plaats van er langs te lopen.
Duidelijk
Probeer er voor te zorgen dat de mensen zo min mogelijk moeten nadenken over wat er op de poster staat of waar het over gaat.
Dus wees duidelijk en maak duidelijk wat je wilt vertellen, zorg dat de poster genoeg informatie geeft want de poster praat niet terug wanneer er vragen zijn.

Leesbaar

Je wilt natuurlijk niet dat mensen je tekst niet kunnen lezen.
Mensen lopen niet expres naar een poster toe om te lezen wat erop staat, de poster moet de mensen juist aantrekken, dus de poster moet goed leesbaar zijn.
Gebruik korte zinnen en geen moeilijke woorden.

Keuze

Je wilt natuurlijk veel verschillende doelgroepen bereiken en dat door zoveel mogelijk informatie op de poster te zetten.
Maar dat gaat niet, je moet het ‘verhaal’ proberen te vertellen met zo min mogelijk woorden, dus vooral geen lange zinnen gebruiken.
Noem alleen het belangrijkste, dus waar het specifiek omgaat.

Emotie en handelen

Emotie maakt veel los bij mensen, denk maar aan een poster met een schattig hondje.
Daar kijk je eerder naar dan een poster zonder een afbeelding.
Let dan weer wel op dat je een afbeelding pakt die ook bij je bedrijf past.
Milieuactivisten gebruiken op poster altijd zielige dieren zodat mensen medelijden krijgen en zo tot actie verzet.
Je wilt natuurlijk dat de persoon die het leest, gelijk enthousiast is over de poster en gelijk contact probeert op te nemen of aanzet tot een andere actie.

Let er op dat je wel eerlijk bent en niet mensen onder valse voorwaarde probeert aan te trekken.